Bültmann & Gerriets
Projecting Illusion
Film Spectatorship and the Impression of Reality
von Richard Allen, Allen Richard
Verlag: Cambridge University Press
Hardcover
ISBN: 978-0-521-58715-0
Erschienen am 28.02.2009
Sprache: Englisch
Format: 229 mm [H] x 152 mm [B] x 11 mm [T]
Gewicht: 287 Gramm
Umfang: 192 Seiten

Preis: 50,10 €
keine Versandkosten (Inland)


Dieser Titel wird erst bei Bestellung gedruckt. Eintreffen bei uns daher ca. am 29. Oktober.

Der Versand innerhalb der Stadt erfolgt in Regel am gleichen Tag.
Der Versand nach außerhalb dauert mit Post/DHL meistens 1-2 Tage.

50,10 €
merken
klimaneutral
Der Verlag produziert nach eigener Angabe noch nicht klimaneutral bzw. kompensiert die CO2-Emissionen aus der Produktion nicht. Daher übernehmen wir diese Kompensation durch finanzielle Förderung entsprechender Projekte. Mehr Details finden Sie in unserer Klimabilanz.
Klappentext
Inhaltsverzeichnis

Projecting Illusion offers a systematic analysis of the impression of reality in the cinema and the pleasure it provides the film spectator. Film affords an especially compelling aesthetic experience that can be considered as a form of illusion akin to the experience of daydream and dream. Examining the concept of illusion and its relationship to fantasy in the experience of visual representation, Richard Allen situates his explanation within the context of an analytical criticism of contemporary film theory. Contrary to many critics, he argues that many contemporary film theorists correctly identify the significance of the impression of reality, although their explanation of it is incorrect because of an invalid philosophical understanding of the relationship between the mind, representation, and reality. Offering a clear presentation and critique of central arguments of contemporary film and critical theory, Projecting Illusion also touches on fundamental issues in the current discourses of philosophy, art history, and feminist theory.



1. Althusser, Lacan, and film theory; 2. The lure of metaphysics; 3. Representation, illusion, and the cinema; 4. Cinema, psychoanalysis, and the film spectator; Notes; Filmography; Index.