Bültmann & Gerriets
Sculpture and Psychoanalysis
von Brandon Taylor
Verlag: Routledge
Taschenbuch
ISBN: 978-1-138-25303-2
Erschienen am 26.08.2016
Sprache: Englisch
Format: 234 mm [H] x 156 mm [B] x 13 mm [T]
Gewicht: 358 Gramm
Umfang: 253 Seiten

Preis: 70,00 €
keine Versandkosten (Inland)


Jetzt bestellen und voraussichtlich ab dem 13. Oktober in der Buchhandlung abholen.

Der Versand innerhalb der Stadt erfolgt in Regel am gleichen Tag.
Der Versand nach außerhalb dauert mit Post/DHL meistens 1-2 Tage.

70,00 €
merken
klimaneutral
Der Verlag produziert nach eigener Angabe noch nicht klimaneutral bzw. kompensiert die CO2-Emissionen aus der Produktion nicht. Daher übernehmen wir diese Kompensation durch finanzielle Förderung entsprechender Projekte. Mehr Details finden Sie in unserer Klimabilanz.
Klappentext
Biografische Anmerkung
Inhaltsverzeichnis

Just what do psychoanalysis and modern sculpture have to do with one another? The present collection of essays, unique in its field, shows how key metaphors of Freudian and Kleinian psychoanalysis - splitting, projection, sublimation, identification, the schizoid and reparative mechanisms - as well as Lacan's concepts of the stade du mirroir and the objet petit a, can be fruitfully applied to a range of modern three-dimensional art, from Surrealism to the present day.



Brandon Taylor is Professor of History of Art at the University of Southampton, UK



Contents: Part I Modern Objects: Sculpture and disenchantment, Martin Golding; 'Psychologie des foules': Surrealism and the impossible object, Simon Baker; Judd's badge, Tim Martin; Part II Meanings of Abstraction: 'Miss Hepworth's stone is a mother', Anne M. Wagner; The dark chaos of subjectivisms: Splitting and the geometry of fear, David Hulks; Part III Installation and Performance: Jean-Jacques Lebel: Anti-sculpture and anti-psychiatry, Alyce Mahon; Pregenitality and The Singing Sculpture: the anal-sadistic universe of Gilbert & George, Grant Pooke; Eva Hesse: a note on milieu, Mignon Nixon; Inside out: Rebecca Horn's extimate monument, Brian Grosskurth; Part IV Matter and Process: The order of material: Plasticities, malaises, survivals, Georges Didi-Huberman; Revulsion / matter's limits, Brandon Taylor; Index.